Flerspråkighet inom svenskspråkig småbarnspedagogik – bakgrund, nuläge och språkmedveten pedagogik

11.4.2024
09:00–15:45
Svenska litteratursällskapets hus (Riddaregatan 5, Helsingfors) och Zoom
Sista anmälningsdag är 4.4.

Den miljö som den svenskspråkiga småbarnspedagogiken verkar inom är inte enspråkigt svensk, utan präglas ofta av flerspråkighet. Exempelvis kan det språk man talar inom utbildningen skilja sig från det språk man talar hemma. Den ökande mångfalden kräver språkmedvetenhet och en diskussion kring de begrepp som styr vårt tänkande.

Seminariet riktar sig till såväl beslutsfattare och forskare som yrkesverksamma inom svenskspråkig småbarnspedagogik. Under seminariet tar vi del av trender, mönster och aktuell forskning inom området. Bland annat presenteras forskning om tvåspråkiga familjers val av språk, hur flerspråkigheten ter sig inom svenskspråkig småbarnspedagogik, och om språkmedvetenhet som pedagogiskt verktyg. Till varje anförande hör en frågestund. Seminariet avslutas med en paneldiskussion.

Du kan delta på plats i SLS auditorium i Helsingfors eller via Zoom. Frågor till föredragshållarna och panelen kan också ställas via Zoom.

Program

9.00–10.00 Morgonkaffe

10.00 Välkomstord
Mirjam Kalland (Helsingfors universitet)

10.05–10.45 Om hur tvåspråkiga familjer väljer språk åt sina barn
Jan Saarela (Åbo Akademi)

10.45–11.30 Flerspråkighet, barns lärande och socioemotionella utveckling
Mirjam Kalland
Under föredraget presenteras bland annat datamaterial samt resultat från ett interventionsprojekt.

Lunchpaus (lunch på egen bekostnad)

12.30–14.00 Språkmedveten pedagogik och språklig mångfald
Mari Bergroth (Helsingfors universitet) och Pauliina Sopanen (Helsingfors universitet)
I föredraget diskuterar vi den språkliga mångfalden utgående från resultat i ett flertal utredningar och forskningsprojekt. En gemensam nämnare för studierna är den språkmedvetna verksamhetskulturens centrala roll i att skapa inkluderande och flerspråkiga strategier och lärmiljöer i barngruppen, på daghemmet och i kommunen.

14.00–14.15 Bensträckare

14.15–15.00 Paneldiskussion
Diskussionsledare Mirjam Kalland.  Medverkande Mari Bergroth, Susan Hellden-Paavola (lärare inom småbarnspedagogik, Jyväskylä), Ida Stolt Haglund (Utvecklingschef, Svenska bildningstjänster / Esbo stad) och Jan Saarela.

15–15.15 Avslutningsord
Mirjam Kalland

15.15 Mingel